Inbound marketing og vekstmarkedsføring er verken synonymer eller i direkte konkurranse med hverandre. Begge markedsføringsmetodikkene kan fullt mulig brukes sammen for å komplementere hverandre og akselerere bærekraftig vekst.
Inbound Marketing
Inngående markedsføring handler stort sett om å skaffe nye kunder ved hjelp av innhold. Med inbound marketing legger du vekt på å løse problemer potensielle kunder har, før du til slutt hjelper dem med å kjøpe eller bruke produktet eller tjenesten din.
Dette gjøres stort sett ved hjelp av produksjon og distribusjon av video, foto, tekst og podcast, og annonsering med søkemotorer.
Growth Marketing
Vekstmarkedsføring bruker innsikt og data med vekt på å bevare kunder og sørge for at de ønsker å handle igjen, handle mer og være ambassadører for din bedrift.
Vekstmarkedsføring handler mer om å hele tiden forbedre kanaler og kontinuerlig teste nye metoder å hente nye kunder og bygge relasjon med eksisterende kunder ved vekt på innsikt og ved å bruke minimalt med penger.
Når det gjelder likheten mellom inbound marketing og vekstmarkedsføring så er begge kundefokuserte fagdisipliner. Selv om deres fokus på kunden utføres på litt forskjellige måter, så er den grunnleggende idéen den samme: Markedsføringen er ment for å hjelpe kunden og ikke være masete.