Hvordan få et publikum til din nettbutikk?

Å bruke innholdsmarkedsføring som en markedsstrategi er den beste metoden i å bygge en base av potensielle kunder i dag.

Et publikum er en gruppe mennesker som kommer til deg for å høre hva du har å si, for å lære av deg og oppleve mer av deg og det du har by på.

Publikumet du får er en gruppe mennesker som liker og beundrer det du kommuniserer og uttrykker, og som opplever deg som troverdig (som er det viktigste).

Innholdsmarkedsføring gir deg muligheten til å bygge et nært forhold til de menneskene du ønsker skal kontakte deg eller handle hos deg.

God innholdsmarkedsføring starter med å vite hva du ønsker å uttrykke og hva slags budskap du ønsker å komme med. Deretter skaper du det gode innholdet av god kvalitet. Godt innhold gjør deg i stand til å samle mennesker gjennom forskjellige kanaler til din bedrift.

Innholdsmarkedsføring er kjernen i Inbound marketing. Innhold som er nyttig og som er med på å løse problemer for din målgruppe, bør være kjernen eller en integrert del av din markedsføring, og ikke en separat prosess.

Godt innhold er gode historier

Du kan bruke blogginnlegg, bilder, artikler, bøker, whitepapers, video, podcast, e-post og masse mer for å fortelle gode historier og dele dem med ditt publikum.

Kanaler som Facebook, Instagram og TikTok smelter sammen og blir én måte å distribuere innholdet ditt på og markedsføre dine produkter og tjenester, slik at ditt publikum får interesse, tillit og tilhørighet til deg og din virksomhet.

For deg som er gründer og er i starten.

Hvor skal man starte? Her er tre steg du kan følge som hjelper deg i gang.

Steg 1: Lytt til folk som er i din målgruppe. Oppsøk Facebook-grupper, les kommentarer i LinkedIn- eller Instagram-innlegg hos andre aktører eller konkurrenter og se etter hvilke spørsmål folk stiller. Hva slags spørsmål kommer dem med som du kan svare på?Du kan så enkelt som å starte å svare på disse spørsmålene direkte i Facebook-gruppa eller i kommentarfeltene.

Steg 2: Skriv en artikkel med svaret du gav i din egen blogg når har fått en bekreftelse på at det hjalp den som spurte. Hvis du har utstyret og ferdighetene til å lage en video om det du skrev, så kan du legge videoen ut på Youtube eller/og på Instagram TV.

Steg 3: Repeter steg 1 og 2 og del innholdet i forum der hvor du vet de du ønsker å nå oppholder seg . Et godt tips er å følge med i kommentarfeltene på det du lager og deler, og svarer i tilfelle du får flere spørsmål. Svar på spørsmålene så fort du kan og skap nytt innhold av det etterhvert. På den måten trenger du ikke å komme på alle idéene selv.

For deg som har en større bedrift og skal starte med innholdsmarkedsføring.

Det er veldig enkelt å gå i «selgerfella» og bare gi en oppdatering på hva som skjer. Ingen er egentlig så opptatt med hva som skjer på kontoret ditt eller når du er ute hos kunder, med mindre man blir underholdt, man lærer noe nytt og nyttig, eller blir motivert.

Er du en større nettbutikk og skal begynne å lage innhold, må du sørge for at du forstår og “kjenner” de menneskene du skal snakke til. Du må vite hvem de er, hva som oppmuntrer dem, hva de ønsker å lære mer om og hva som motiverer dem. Dette er uavhenging av hva slags type innhold du velger å kommunisere med og hvor du skal kommunisere det, om det er på TikTok, Instagram, Snapchat eller LinkedIn. Gi folk en god grunn til å bruke tid på ditt innhold.

Vi har laget en artikkel om hvordan du kan skape og bruke persona til å bli godt kjent med din målgruppe, før du skal lage markedskampanjer og innhold.

Hvis du står fast og ikke vet hva du skal skrive eller snakke om, så kan du stille deg disse spørsmålene:

  1. Hvilke problemstillinger har min målgruppe akkurat nå?
  2. Har jeg løsninger/svar på problemstillingene min målgruppe har?
  3. Er det noe min målgruppe ikke vet hvordan de skal gjøre?
  4. Hvordan kan jeg hjelpe dem med å lære ferdighetene for å løse problemene de har?
  5. Hvilke spørsmål er det mine kunder har, som jeg kan svare på?

Når du lager innhold, så kan du samtidig bruke produktet du selger som en del av løsningen på problemet din mål gruppe har. Husk da å gjøre historiene relevante og interessante for din målgruppe. Da blir det ikke oppfattet som «selgende».

En ting du alltid må huske på, er at folk ikke bryr seg om deg. De kommer til deg i for å få løsning på sine problemer. Innholdet du produserer må ha stor nytteverdi for ditt publikum.

Du må derfor vise hvordan produktene du selger løser og hvordan de har løst problemer hos dine tidligere kunder, i stedet for å skrive eller snakke om hvor flink du er eller hvor flott produktet ditt er.

Her er en liten liste du kan bruke til å forsikre deg om at budskapet i ditt blir riktig. Innholdet ditt bør være:

  • Nyttig og informativ ved å være fokusert på nyttige råd du gir din målgruppe.
  • Empatisk ved at du lytter til dine lesers ønsker og behov. Ikke press din egen agenda på bekostning av å ta opp spørsmål, problemstillinger eller bekymringer ditt publikum måtte ha.
  • Løsningsorientert ved å alltid se etter å løse problemer, gi råd og informasjon.
  • Troverdig ved å være troverdig i formidlingen av deg selv og ditt produkt eller virksomhet. Hvis dette er vanskelig, så kan du prøve å uttrykke deg på en uformell måte. Vær deg selv og ikke overdriv. Det du formidler skal være forståelig.
  • Relevant og aktuell tematikk i innholdet. Du kan gjerne fortelle flere typer historier, men de må være fokusert på det som er det viktigste for din målgruppe.

Hvis innholdet ditt oppfyller disse punktene, kan du vurdere å legge dem til publiseringskøen din.

Lag en publiseringsplan!

Når du setter opp en liste over emner du vil skrive eller prate om, er det lurt å lage en publiseringsplan. Planen kan være at du publiserer en gang i uken, en gang i måneden eller to ganger i måneden for eksempel. Uansett hva du gjør, så må du huske å holde tidsplanen.

Innholdet ditt bør publiseres regelmessig og være konsistent for å bygge opp en trofast tilhengerskare på internett. Gi de første som blir kjent med deg, muligheten til å abonnere på det du skriver i form av nyhetsbrev eller lignende, slik at de får beskjed når du legger ut noe nytt.

Sosiale medier kan være helt gratis!

Sosiale medier er plattformer som lar deg spre ordet om din virksomhet og det du tilbyr til dine kunder helt gratis. Bruk av sosiale medier kan hjelpe deg med å øke synligheten til butikken din og bygge et publikum.

Hvis du skulle ønske å promotere innleggene dine for å nå flere på sosiale medier som Facebook eller Instagram, så vil dette koste litt selvfølgelig. Har du en god organisk strategi, så trenger du sjeldent å betale for promotering.

En god regel er å gjøre seg fortjent til flere følgere eller tilhengere, og ikke betale for det. Flere følgere kommer av at andre deler innholdet ditt videre i sosiale medier. Innhold som deles er et godt tegn på at det er riktig og godt innhold.

Hvilke sosiale medier skal du bruke?

Det er er ikke alle sosiale medie-plattformer som lønner seg for akkurat deg og din virksomhet. Det viktigste er å fokusere på å være aktiv på de stedene der din målgruppe allerede er.

Hvis målgruppen din er over 50 år, er de sannsynligvis ikke på Snapchat eller InstagramLinkedIn vil ikke gi deg så mye hvis du ønsker å selge badetøy til kvinner mellom 18 og 30 år. Dette kan endre seg, så man vet aldri. Hold deg oppdatert på dette!

Finn ut hvilken målgruppe du vil sikte på og møt dem der de allerede er på sosiale medier. En regel er å bruke 70-80 % av tid og ressurser på én kanal og 20-30 % på å bruke eller teste andre.

Når du velger din plattform, kan du begynne å bygge et publikum ved å dele innholdet effektivt ved å følge disse punktene:

  • Still spørsmål som gir deg muligheten til å gi hjelp og svar på det ditt publikum lurer på.
  • Bruk platformspesifikke verktøy og virkemidler, som for eksempel #hashtags og @mentions, slik at informasjon, oppdateringer og innlegg er enkle å finne, vise og søke opp for de du ønsker å nå.
  • Del bilder og forskjellige typer medier som tekst og grafisk design, for å holde ting interessant og friskt.
  • Unngå å dele innlegg som alltid har koblinger eller linker (spesielt reklamelinker). En god strategi er å gi noen “drypp” som innlegg som gir ditt publikum verdi, uten at de må foreta noe som et kjøp eller lese en lengre artikkel, før du ber dem om å gjøre noe. Denne strategien kalles “jab jab jab right hook” (tatt fra boksing). Les mer om “jab jab jab right hook”-strategien her.
  • Del også annet relevant innhold enn ditt eget fra kilder som din målgruppe kanskje kjenner til.

Hvis du fortsatt ikke er sikker på hva du skal dele, bør du vurdere disse idéene:

  • Still direkte spørsmål.
  • Post gode ​​sitater.
  • Gi nyttige tips og nyttig informasjon.
  • Formidle bakgrunnsinformasjon om det som skjer i din virksomhet (bak kulissene).
  • Gi oppdateringer eller nyheter om virksomheten din som publikum finner interessant.
  • Gi produktdemonstrasjoner eller opplæringsprogrammer/webclass.
  • Publiser ulike typer bilder. Med dine ansatte, dine produkter, butikken din, eventer du går til, kunder/brukere (vær sikker på at du får lov av dem først!) og mye mer.
  • Utgi artikler, informasjon, data, innlegg og videoer fra andre relevante kilder.

Eksperimenter med flere innholdstyper og la kreativiteten flyte!

Å skrive blogginnlegg eller enkle Facebook-innlegg er blant de enkleste delene av innholdet for virksomheter å opprette. Men ikke føl deg begrenset til bare disse to strategiene.

Avhengig av dine egne interesser og preferanser til målgruppen din, kan man finne ut at en videoserie på YouTube eller Facebook Watch genererer mer interesse og bygger et publikum raskere.

Mange benytter Instagram Stories og Instagram TV for å legge ut mer eller mindre korte innlegg fra noen få minutter til rundt 10 minutter.

Video er et kraftig verktøy for alle typer virksomheter fordi det gir muligheten til å vise frem produkter og tjenester, hvordan de fungerer, og resultatene de gir på en måte som er engasjerende og lett for publikum å forstå.

Video kan gi mer informasjon om hvordan produkter fungerer og hvordan du bruker dem, Dette kan i større grad overbevise din målgruppe om å foreta et kjøp, enn et blogginnlegg eller et bilde alene.

Eksperimenter med innholdet ditt og se først hva du liker å lage, deretter hvilke historier eller medier som slår an hos publikum. Tenk på deres nåværende vaner og hvor de bruker tiden sin akkurat nå:

  • Hvis du er en forhandler som selger bøker, kan en blogg være fornuftig fordi du selger til leserne.
  • Hvis du sikter mot å møte behovene til andre bedriftseiere, kan en podcast som snakker om lederskap, oppstartsutfordringer eller suksesshistorier gi deg en plattform til å markedsføre programvare, kontorrekvisita og andre produkter eller tjenester du selger.
  • Hvis du selger mat, kan du bruke Snapchat eller Instagram Stories og lage en liten serie om digge matoppskrifter, dele raske og enkle oppskrifter i en travel hverdag, og gi tips om hvordan du bruker og lager maten du evt selger.

Oppsummert

Start med å stille spørsmålene: Hvem er målgruppen min og hva er de opptatte av. Hva underholder dem, hva vil de lære om og hva motiverer dem.

Godt innhold krever at du og markedsavdelingen din tenker og jobber som en redaksjon med en publiseringsplan som skaper kontinuitet for følgere og publikum.

Husk at sosiale medier er kanaler. De avgjør ikke om innholdet ditt er godt eller dårlig, men det er viktig å sette seg inn i hvordan de forskjellige plattformene fungerer (algoritmer, stories, feed, tags, mentions osv) og hvem som bruker dem.

Hvordan du måler effekten av innholdet du lager og deler, og om du gjør det riktig eller ikke, kan du lese her.

Har du noen kommentarer til artikkelen?

Irenge Kazonza

Hei! Mitt anvn er Irenge Kazonza! Jeg har studert Forretning og IT-strategi ved Handelshøyskolen i Bodø, har 5 år erfaring innen kundeservice og kompetansestrategi i tietoEvry og har siden 2017 hjulpet virksomheter med vekst- og digital produktstrategi i Inligo. Utenom jobb digger jeg friluftsliv, å skape ting og å oppleve nye steder.
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter

Les mer