De 3 SEO-strategiene du trenger å vite

Søkemotoroptimalisering (SEO) deles opp i disse tre strategiene:

Teknisk SEO

«Teknisk» SEO handler om backend-strukturen på nettstedet ditt.

Teknisk SEO handler om aktiviteter som må til å forbedre nettstedets backend-struktur som å forbedre hastighet på nedlastning av siden, mobil kompatibilitet, sikkerhet osv.

Onsite SEO

En «On-site» SEO-strategi handler om selve innholdet på nettstedet ditt.

Onsite SEO handler om tiltak og aktiviteter som må gjøres for å optimalisere selve innholdet på nettstedet ditt. Ved å utbedre onsite SEO, hjelper du søkemotorer med å forstå temaet i innholdet på nettsiden din og henvise nettstedet som en god kilde til innhold folk ønsker å finne. Godt design som skriftstørrelse og riktig bruk av kontraster, skaper en god brukeropplevelse i form av god lesbarhet og er også viktig når det gjelder onsite SEO.

At innholdet ditt er enkelt og engasjerende å konsumere, øker tiden folk bruker på nettsiden din.

Off site SEO

«Off-site» SEO-strategi handler om å bygge et nettsteds omdømme og autoritet. Et annet uttrykk som ofte brukes i Google-verdenen er EAT (Expertise, Authoritativeness ,Trustworthiness).

«Off-site» SEO hjelper søkemotorer med å forstå at ditt nettsted er et ideelt og troverdig søkeresultat, fordi mer anjerkjente nettsider ser på din nettside som en pålitelig kilde. Disse nettsidene vise anerkjennelsen ved å omtale selskapet ditt og linker til din nettside fra sine nettsider. En annen måte å bygge troverdighet er at mer anerkjente partnere eller gjester skriver på bloggen din eller besøker ditt webinar for eksempel.

Your Money or Your Life-sider (YMYL) er en spesiell gruppe nettsider hos Google som faller under EAT-modellen. YMYL-sider er nettsider som tilbyr rådgivning, produkter og tjenester innen finans, jus og medisin. Dvs sider som kan påvirke en persons sikkerhet, økonomi og helse.

Oppsummert

En SEO-strategi starter ofte med å gjøre det grunnleggende -å sørge for at det tekniske og det visuelle er på plass som et godt rammeverk. Deretter er tematikk og innhold det neste steget.

Det som kan ta mest tid å er å bygge autoritet og troverdighet hos mer anerkjente nettsteder. Dette er arbeid som nødvendigvis ikke utføres på din nettside.

Se på SEO som å spare penger i banken. God SEO gir deg renter i evig tid på det du investerer.