Josefine er 27 år og sitter en fredagskveld på Instagram og ser igjennom storyene fra profilene hun følger. I en av storyene har en venninne som er på ferie i København tatt et bilde av brunsjen sin på en kafé og tagget kaféen. Josefine synes brunsjen ser godt ut og klikker på taggen for å sjekke ut Instagram-kontoen til kaféen. Profilen til kaféen er full av bilder av den deilige maten og kaffen de lager, de ansatte og de hyggelige lokalene. I profilen har de også lagt til adresse, åpningstider og link til nettsiden.
Josefine bestemmer seg for å følge kontoen til kaféen og mottar nå innhold i form av video og bilder som legges ut av kaféen. På dette stadiet er Josefine det man kaller for en besøkende.
En uke senere planlegger Josefine og kjæresten en høst-tur til København og booker et sted i nærheten av kaféen på AirBnb. Etter at de har ankommet København og sjekket inn på stedet de skal bo tidlig lørdag, bestemmer de seg for å teste kaféen Josefine så venninnen delte uken i forveien, for å spise brunsj.
Uten å vite det på forhånd, så har kaféen en omvisning og kaffetesting for de som ønsker. For 150 DDK får de omvisningen, smake på forskjellige kaffetyper, og velge mellom å få med en pose nybrent kaffe fra deres brenneri hjem eller et gavekort de kan bruke senere. Josefine og kjæresten skriver seg opp på lista og blir med for et gavekort på kaféen for neste gang de besøker København. De får en opplevelse de vil sent vil glemme, tar bilder og filmer opplevelsen som de legger ut på Instagram. De bestemmer seg for at denne kaféen deretter blir deres frokost og brunsj-sted hver gang de er i København. På dette stadiet har Josefine og kjæresten blitt konvertert fra besøkende til kunder.
Kaféen har nå fått to nye medlemmer på deres nyhetsbrev-liste og nye kunder de kan kommunisere direkte til. Et par dager etter besøket mottar Josefine og kjæresten et nyhetsbrev om takk for deltakelsen på omvisningen og får et tilbud om å abonnere på kaffe sendt hjem en gang i måneden, hvor de får første måneden gratis.
Josefine bestemmer seg for å melde seg på og mottar en pose gratis kaffe en uke etterpå som holder et par-tre uker før de går tom.
I nyhetsbrevet de mottar hver måned er det informasjon om blant annet nye kaffebønder kaféen samarbeider med, nye brunsj-retter de planlegger og nye tilvekster i staben.
Dette er et godt eksempel på hvordan en god vekststrategi kan fungere i praksis ved hjelp av inbound marketing og vekstmarkedsføring. Kaféen har passet på å bygge en relasjon med Josefine basert på en opplevelse venninnen hadde som var verdt å dele i sosiale medier. Josefine sin venninne var på mange måter en ambassadør for kaféen uten at kaféen hadde bedt henne om å dele bilder eller betale henne for det.
Kaféen passet på å bygge sin merkevare gjennom alle kontaktpunktene Josefine og kjæresten hadde, og økte sjansen for å få en mer forutsigbar inntektskilde fra minst én kunde og på kaffeabonnement ved å kombinere sosiale medier, e-post, nettbutikken og selve opplevelsen på stedet hvor den første transaksjonen ofte skjer når det gjelder restaurant- og kafé-bransjen.
I dette eksemplet går syklusen med å hente nye kunder omtrent av seg selv uten at kaféen nødvendigvis bruker mer tid og penger på det, men ved kundegenerert innhold som fanger nye kunder gjennom Instagram. Innholdet i nyhetsbrevet som kommer hver måned, i e-posten Josefine mottar etter omvisningen og på Instagram-profilen er formet med utgangspunkt i hva kaféen ønsker å formidle og hva kaféen vet målgruppen vil sette pris på å motta, for å forsterke relasjonen og være «top of mind» når mottakerne tenker å ta brunsj eller kaffe.
Å ha en restaurant, kafé eller en småbutikk bør det digitale og analoge spille på lag og komplementere hverandre. Du kommer langt ved å benytte disse kanalene og kontaktpunktene for å bygge relasjon med potensielle kunder og eksisterende kunder:
- Gode nettsider.
- Instagram og Facebook.
- E-post.
- Arrangementer/eventer.