Inbound Marketing er Vekstmarkedsføring

Først Outbound Marketing…

Si at du sitter en fredag kveld med familien din partner eller alene og ser en spennende film på TV. I det noe spennende skal til å skje, avbrytes filmen av et «lite» reklameavbrudd. Plutselig har en merkevare «stjålet» 5 minutter av din tid og nærmest ødelagt fredagskvelden for å få oppmerksomheten din.

Outbound marketing eller utgående markedsføring innebærer bruk av tradisjonelle markedskanaler og plattformer som TV, radio og aviser ved å kreve oppmerksomheten fra et marked.

Giphy

Denne metoden er ikke nødvendigvis farlig og fungerer fremdeles godt i forbindelse med å skape bevissthet og bygge merkevare. Utgående markedsføring er allikevel lite effektivt med tanke på kortsiktig effekt, siden dette krever at du faktisk klarer å fange oppmerksomheten til folk og få folk til å gjøre en bestemt handling. Noe som stadig krever mer og mer tid og penger i dette tilfelle med økende priser og ved at folk skifter medium fra TV og andre «tradisjonelle» medier til streaming og sosiale medier.

I verste fall vil publikumet du ønsker å nå frem til, oppfatte denne formen for markedsføring som støy og plagsomt. Folk ender med å klikke eller zappe seg unna reklameavbruddet. Budskapet blir også ofte vannet ut fordi den reklameavbruddet gjerne skal treffe så mange som mulig. Folk ender med å få reklame som ikke er relevant for dem og virksomheten eller merkevaren som skal markedsføres får i verste fall et uheldig og upersonlig inntrykk.

..deretter Inbound Marketing..

Inbound marketing er handler om å tiltrekke seg en bestemt målgruppe ved å løse problemene deres ved hjelp av innhold som en blogg, en podcast eller video.

I stedet for å kreve oppmerksomhet, så gjør inbound marketing eller inngående markedsføring seg fortjent oppmerksomhet fra publikum ved å være relevant for publikum som er interessert i det du ønsker å formidle. Inbound marketing er også mye mindre ressurskrevende enn utgående markedsføring.

Innholdsmarkedsføring eller content marketing er den mest populære og effektive formen for å få oppmerksomhet og beholde nye kunder.

Giphy

Innholdsmarkedsføring er en kosteffektiv strategi innen  inbound marketing, fordi fokuset handler om å skape og distribuere verdifull og relevant innhold for en spesifikk målgruppe.

Har du laget en video og lagt det ut på Youtube eller skrevet en artikkel på bloggen din som løser et spesifikt problem du kjenner til hos målgruppen din, så ligger det der og høster potensielle nye kunder lenge etter at du har produsert innholdet, fremfor å kjøpe reklameplass på TV eller i avisen hver gang du skal nå ut til et publikum.

Statistikk viser at innholdsmarkedsføring gir 7,8 ganger mer trafikk enn andre markedsføringsstrategier, koster rundt 60% mindre enn utgående markedsføring og genererer tre ganger så mange kunder. Du får med andre ord mye mer igjen for pengene og innsatsen du legger i arbeidet.

…også Vekstmarkedsføring.

Inbound marketing brukes hovedsaklig som en metode for å anskaffe nye potensielle kunder ved hjelp av innhold i sosiale medier og søkemotoroptimalisering.

Giphy

Inbound marketing er derfor en ypperlig metode i acquisition/anskaffelses-fasen i kundereisen hvor formålet er å tilrekke nye potensielle kunder til landingssidene til din bedrift.

Innen Vekstmarkedsføring omfatter Inbound marketing først og fremst markedsføring- og salgs-området. Da handler det for det meste om å skape innhold som hjelper, informerer og oppmuntrer folk til å ta en beslutning.

Vekstmarkedsføring handler da mer om å finne metodene og utføre eksperimenter som gir størst mulig effekt, og som kanskje ikke finnes enda. Dette er å optimalisere landingssider for flere konverteringer, forbedre kundeopplevelser i en applikasjon og øke fortjenesten av arbeidet du legger i å anskaffe én kunde.

Kilde: Kapost/ Content Marketing Institute