Personas er fiktive, men viktige profiler av dine drømmekunder

Med personas vet du akkurat hva du skal si eller lage for dine kunder.

Alle bedrifter kjenne sine kunder og kjenne deres problemer for å faktisk kunne løse problemene og nå frem til dem.

Personas er fiktive profiler av personer som gir et fiktiv, men viktig bilde av din ideelle kunde. 

Personas brukes av markedsførere, designere og selgere for å gi en forståelse av hvem de skal kommunisere til når de selger, markedsfører og lager nye produkter og tjenester.

I markedsføring er det å kjenne sitt publikum viktig for å ha en effektive markedsføringskampanjer. Dette gjelder uansett hva slags metode du velger å bruke.

Å gjøre grundig forarbeid i forkant og bygge en omfattende persona gir et godt grunnlag for fremtidige markedsføringskampanjer.

Med personas effektiviserer du tiden og pengene du bruker på å produsere design, selge og produsere innhold til markedskampanjer.

Det kan ta alt fra noen minutter til åtte uker å utvikle en persona, avhengig om hvor mye forarbeid du trenger å gjøre.

Slik lager du en personas.

Start bredt: Begynn med å identifisere den brede målgruppen

For å begynne å definere en personas, må du identifisere de brede gruppene av brukere eller kunder du skal nå eller lage noe for.

Hvis du er en butikk som selger varer, så er tidligere kjøpsdata det beste stedet å starte, for å utelukke grossister og storkunder (om du har det). Det beste stedet å starte for å utvikle din personas er med andre ord hva du vet om kundene du allerede har.

Det neste steget er deretter ¨¨å ta en titt på produktutvalget ditt og finne ut hvem av kundene dine som kjøper hva. Kjøper de fleste kundene til eget forbruk eller blir dine produkter vanligvis kjøpt som gaver til andre? Selges produktet ditt mest ved bestemte høytider? Er det noen egenskaper ved en eller flere produkter som er spesielle for en type demografi? Som for eksempel skjegg-olje, babyprodukter, barselutstyr eller bryllupsgaver?

Et lite tips angående gaver: Hvis du selger produkter som i stor grad blir gitt som gaver til andre, kan det hende det er mer gunstig å skape en persona for de som kjøper og en persona for de som mottar gaven. Med denne informasjonen kan du opprette markedsføringskampanjer som retter seg mot kjøperen som handler gaven, for å fullføre salget, og egne kampanjer som retter seg mot mottakerne av gavene, slik at de ber om produktet eller tjenesten på deres ønskeliste.

Identifiser deretter nøkkelinformasjon

Når du har delt kundene dine opp i større grupper/kategorier, må du finne ut hva slags mer detaljert informasjon du trenger av kundene, for å lage en personas.  har følgende viktige spørsmål du kan svare på for å komme videre:

  • Sted: Hvor bor denne personen?
  • Eksludert lokasjon: Steder denne personen ikke bor?
  • Alder: Hvor gammel er denne personen?
  • Kjønn: Hva slags kjønn har denne personen?
  • Interesser: Hva er interessene til denne personen?
  • Utdanningsnivå: Hva er utdanningsnivået til denne personen?
  • Jobbtittel: I hvilken bransje arbeider personen, og hvilke jobbroller har personen?
  • Inntektsnivå: Hva er inntektsnivået til denne personen?
  • Sivilstatus: Hva er sivilstatus til denne personen?
  • Språk: Hvilke(t) språk prater denne personen?
  • Favoritt-nettsteder: Hvilke type nettsteder foretrekker denne personen?
  • Motivasjon for kjøp: Hva er denne personens grunner til å kjøpe produktet ditt?
  • Bekymringer ved kjøp: Hva slags bekymringer har denne personen når vedkommende skal kjøpe ditt produkt eller ta i bruk dine tjenester?

Når du går igjennom listen, kan du oppdage at noen av disse kriteriene ikke er relevante for kunden din, eller at det er noen andre spørsmål som vil hjelpe deg med å definere dine kunder mer effektivt. Hver bedrift er unik, så sørg for å gjøre det som gir best mening for deg.

Slik samler du inn informasjonen.

Image for post
Unsplash

Nå som du har identifisert informasjonen du trenger for å bygge dine personas, må du begynne å samle data. Slik samler du data til dine personas:

Slik samler du inn data hvis du allerede har en bedrift

Start med informasjonen du allerede har om kundene dine, om du allerede har en bedrift. Hvis du har samlet kundedata fra deres kundeprofiler eller e-postabonnementer, kan du bruke denne informasjonen til å starte med å bygge opp kjøperpersonas. Det er verktøy du kan benytte deg av hvis du allerede har en virksomhet på nettet. Facebook Insight, hvis du har en Facebook-side opprettet for virksomheten din, Segment sin persona-bygger eller Google Analytics sin målgrupperapport som har robust informasjon om demografi og psykografi av ditt nettsteds besøkende.

For å forstå dine personas psykografi i dybden, så er det beste alternativet å snakke med dine eksisterende kunder, om du allerede er en etablert bedrift. Da er det mest effektive å snakke med dem direkte over telefon eller face to face, eller eventuelt lage en spørreundersøkelse. Viktigheten med å snakke med dine kunder er fordi de allerede har gjort et kjøpt av deg og er dermed den type kunde du vil ha mer av. Å forstå hva som motiverer dem til å kjøpe av deg, og deres største bekymringer, kan hjelpe deg med å kommunisere med andre mennesker som ligner på dem.

Slik samler du inn data om du ikke allerede har en bedrift

Hvis du ikke har en etablert virksomhet, kan du se på de største konkurrentene du vil få, som en god måte å begrense størrelsen på målgruppen. Nettbaserte verktøy som Similarweb kan gi deg en god start for å analysere trafikken til konkurrentene dine. Du kan også besøke og klikke deg igjennom konkurrentens blogger og sider på sosiale medier, for å merke deg de folkene som kommenterer og kommuniserer med innleggene sine. Klikk deg deretter videre til profilene dems. Her kan man lære mye.

Samle alt informasjon du har fått og bygg opp én eller flere persona.

Til slutt bygger du en eller flere persona basert på informasjonen du har samlet inn og gjør den personlig. Dette kan gjøres ved å kombinere data og informasjonen du har samlet inn med et bilde og et fiktivt navn, ved å bruke en navnegenerator og et bilde fra Pexel eller Unsplash, så lenge profilen benyttes til internt bruk.

Med alle personas definert, bør du nå ha et klarere bilde av hvem, hvordan og hvor du skal markedsføre for å oppnå de beste resultatene. Den demografiske informasjonen til hver person vil hjelpe deg med å rette annonsene dine mer effektivt, og den psykografiske informasjonen kan hjelpe deg med å skrive mer engasjerende tekst og lage innhold til hver enkelt profil.

Dine persona av din målgruppe vil sannsynligvis endres etterhvert som du får mer informasjon og lærer mer om dine kunder. Det kan hende du får helt nye persona etterhvert som bedriften vokser.

Oppsummert

Med gode og definerte persona er det mye enklere å treffe med annonsering og kommunisere med markedet.

Å ta tiden til hjelp med å definere dine persona, kan hjelpe din virksomhet med å lykkes ved å bli bedre kjent med ditt kjerne-publikum, føre til økt engasjement i sosiale medier og større avkastning på salgs- og markedsaktiviteter (ROI) du fører selv eller gjennom et byrå.

Kilder:

 (“Customer Journey Maps and Buyer Personas: The Modern Tool Kit for Marketing,” IBM.)

Responsive Inbound Marketing

Store Norske Leksikon

Har du noen kommentarer til artikkelen?

Irenge Kazonza

Hei! Mitt anvn er Irenge Kazonza! Jeg har studert Forretning og IT-strategi ved Handelshøyskolen i Bodø, har 5 år erfaring innen kundeservice og kompetansestrategi i tietoEvry og har siden 2017 hjulpet virksomheter med vekst- og digital produktstrategi i Inligo. Utenom jobb digger jeg friluftsliv, å skape ting og å oppleve nye steder.
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter

Les mer