Oppnå høy kundetilfredshet med brukertester.

Skaff deg viktig brukerdata når du utvikler digitale produkter og tjenester.

Testing er noe «alle» bransjer gjør. Enten det er biler, legemidler eller et Stand-up show, så testes konsepter og produkter før de videreutvikles og lanseres, eller eventuelt skrinlegges.

Poenget med testing er å sjekke om noe fungerer og hvor godt det fungerer.

Giphy

Brukertesting i forbindelse med digital produktutvikling går ut på å få en tidlig forståelse av hvordan målgruppen opplever og bruker nettsiden eller appen din.

Informasjonen du samler inn fra testene er livsviktig når det gjelder å oppnå høy kundetilfredshet fra begynnelsen av.

Unngå store og unødvendige utviklingskostnader

Brukertester er et enkelt grep som kan skape en trygghet for din bedrift før en større lansering og bidra med å skape gode resultater over tid.

Kostnaden av å kjøre en test og validere produktidéen eller løsningen er veldig liten i forhold til kostnader du kan få ved å ikke gjøre det.

Tid og penger kastes bort når du lager et produkt som ikke er tilfredsstillende for kundene. Det kan ende med at du må starte på nytt eller at prosjektet blir en fiasko.

Du sparer både tid og penger, og kvalitetssikrer produktet ditt ved å teste produktet mot en forhåndsbestemt målgruppe i en veldig tidlig fase.

Innsiktsbasert produktutvikling sørger for at du faktisk bygger noe folk trenger og vil ha.

Vareprat er drømmen

Alle leders våre drøm er at kundene har en positivt opplevelse av produktet eller tjenesten sin og skryter til sine venner og bekjente.

Vareprat er det optimale utfallet av en valideringsprosess hvor man har tatt hensyn til kunders tilbakemeldinger.

Produkter som har vært igjennom en valideringsprosess og blitt noe en gruppe mennesker elsker, skaper gjerne positiv vareprat.

Vareprat eller word of mouth vil si at opplevelsen av produktet eller tjenesten din deles og omtales i positiv forstand i markedet, uten at du har brukt en eneste krone på å markedsføre det. ¨

Word of mouth er vanligvis veldig vanskelig å oppnå, men et godt eksempel på dette er kommunikasjonsverktøyet Slack. 

Slack var i utgangspunktet et internt kommunikasjonsverktøy i en spillselskap som gikk konkurs. Slack har blitt et verktøy som brukes av tusener av bedrifter i dag og er verdt over 17 milliarder dollar. Slack var i utgangspunktet et “kjedelig” produkt som teamet brukte internt men fungerte ganske godt.

Siden det fungerte så godt, så satset spillselskapet på kommunikasjonsverktøyet og gjorde en såkalt pivot.

Slack gikk igjennom en design- og testfase og ble til et produkt som elskes og brukes av små og store team over hele verden i dag.

4 tips til hvordan du kjører vellykkede brukertester

Gjør brukertesting til en prioritet. 

Ha brukertesting som en naturlig del av din prosess når du forbedrer eller utvikler nye digitale produkter. Ikke ha brukertesting som et alternativ. Å overtale prosjekteiere eller ledelsen i din avdeling til å utvikle noe nytt eller videreutvikle noe som kan ha et stort potensial, er mye enklere ved å inkludere innhenting av informasjon som gir deg et godt bevisgrunnlag på hvorfor prosjektet bør utføres og videreutvikles.

Ha et tverrfaglig team. 

Å ha med folk med forskjellige roller i bedriften som er med på å belyse forskjellige problemstillinger som kan dukke opp. På denne måten får du luket ut problemer før produktet går til testing. Det kan hende at salgsdirektøren i bedriften din har en genial idé om hva som får folk til å konvertere og ta i bruk produktet ditt. En fra kundeservice har sikkert mye verdifull informasjon om de største utfordringene kundene møter i det daglige som kan løses med produktet ditt.

Bruk relevante testpersoner. 

Finn testpersoner produktet eller tjenesten din skal lages for. Er produktet for kvinner eller menn? Voksne eller barn? Er produktet for private (B2C) eller for bedrifter (B2B)? Høy eller lav inntekt? Hva er de største problemene produktet forsøker å løse? Spørsmål som dette gir et bilde på hvem du bør inkludere i en brukertest. I tiden etter testen er det viktig å holde seg til de samme personene for å validere om de endringene som eventuelt er utført etter første brukertest er i samsvar med tilbakemeldingene. Å gi testpersoner et gavekort eller noe annet som takk for tiden, gjør det enklere å skaffe testpersoner.

Hold deg til 5 testpersoner. 

5 testpersoner er regnet som det magiske tallet for antall personer du kan ha i en kvalitativ test, og få tilstrekkelig med informasjon for prosessen videre.

Sprint: How to solve big problems and test new ideas in just five days

Får du trafikk til nettsiden din, men ingen som kjøper eller legger igjen en henvendelse? Er det ingen som bruker appen din? Ønsker du å ligge foran konkurrentene i markedet ditt? Da er testing viktig.

Irenge Kazonza

Irenge Kazonza

Irenge Kazonza er CGO og vekstmarkedsfører i Inligo. Han hjelper små og mellomstore virksomheter med vekst- og digital produktstrategi i Inligo. Før han ble med å startet Inligo i 2017, jobbet han i flere år med kundeservice og kompetanse-strategi i tietoEvry, etter å ha studert Forretning og IT-strategi ved Handelshøyskolen i Bodø. Utenom jobb digger Irenge friluftsliv, skape ting, reise og å oppleve arkitektur og forskjellige kulturer. Følg Irenge på LinkedIn eller Instagram (@irekaz).
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter

📮

Abonner og motta siste nytt én gang i måneden!

Les mer