Slik skaper du 7 eller flere gode innholdsidéer på 1 time!

Innhold er noe som er veldig viktig i forhold til din jobb, om du er journalist, kreativ leder, Influencer eller markedsfører. Tid og kreativitet er derfor to viktige faktorer når det kommer til å skape engasjerende innhold — uansett bransje.

Kreativiteten er ofte sterkest når du ikke trenger den og vanskelig å finne når du trenger den mest. Å være kreativ på bestilling er ofte en situasjon vi markedsførere og innholdsansvarlige kan rive oss i håret av. 😤

Vi i Inligo kjører et lite workshop hvor vi generere masse gode idéer til innhold som har som mål å løse problemstillinger og skape verdi for vår målgruppe.

«Content Sprint» kaller vi denne aktiviteten. Et Content Sprint er kreativ prosess på 6-steg med tydelige rammer som effektiviserer idémyldringen og kan brukes av alle. Med Content Sprint kommer vi opp med idéer til artikler som dette og annet innhold på 1 time.

Et Content Sprint baserer seg på “Note & Vote”-prinsippet fra Design Sprint. “Note & Vote” vil si at man får noen minutter på å notere idéer ned på post-it-lapper, før man stemmer på de beste idéene innenfor en tidsramme og uten noen form for diskusjoner.

Samle det riktige teamet før avspark!⚽️

Gjennomføringen av dette mini-Sprintet tar ca 60 min og fungerer ideelt for grupper opp til 10 personer. Du kan kjøre et Content Sprint alene også, om du ikke har et team.

Før du starter, bør du sørge for at gruppa består av de menneskene som har mest innsikt om publikummet innholdet skal skapes for.

Det smart å forklare hva det optimale målet med Content Sprintet er i forkant, slik at aller er på samme bølgelengde fra starten av, om teamet består av folk som vanligvis verken jobber med innhold eller kjenner til publikummet.

Dere bør du kjøre en strategi-workshop først (som vi også skal skrive om senere), om dere IKKE vet hva det optimale målet med innholdet dere skal skape er.

Den som leder Sprintet er fasilitator.

Til et Content Sprint trenger du:

  • 1 rød/rosa Post-It-blokk til hver deltaker.
  • 1 grønn/blå Post-It-blokk til hver deltaker.
  • 1 “vanlig” gul og rektangulær Post-It-blokk til hver deltaker.
  • 1 tidtaker/nedteller/stoppeklokke
  • Klistremerker for avstemming.
  • 1 tusj til hver deltaker.

Dette er de 6 stegene for gjennomføring av et Content Sprint:

1. Hvem er målgruppa? (10 min)

Den første øvelsen er å skrive ned hvem dere skal kommunisere til. Hvem ønsker vi skal lese, høre eller se innholdet vi lager.

Still nedtellingen på 10 minutter og gi alle tid til å skrive ned hvem de tenker målgruppen er, eller hvem det kan være. Svarene varierer selvfølgelig fra bedrift til bedrift og fra bransje til bransje.

Eksempler på målgrupper: Digitale markedsførere, daglige ledere i små og mellomstore bedrifter, unge mødre mellom 18 og 30 år, prosjektledere innen kultur osv.

Heng opp alle forslagene på en tavle, en vegg eller på et vindu når tiden er ute, slik at alle kan se hverandres forslag.

PS: En målgruppe pr post-it-lapp. Bruk gule “vanlige” rektangulære Post-It-lapper.

2. Avstemning av målgrupper! (5 min)

Så stemmer vi!

Alle deltakerne får 3 klistremerker hver som dere stemmer med på den målgruppen dere mener er størst og som mest sannsynligvis vil få mest utbytte av innholdet deres.

Sett nedtellingen på 5 minutter og stem i vei!

Når tiden er ute, tar dere de 3–5 målgruppene med flest stemmer (avhenger av antallet målgrupper) og setter dem opp horisontalt ved siden av hverandre, øverst på tavla/vinduet/veggen. De resterende fjerner dere.

3. Hva er målgruppens utfordringer? (15 min)

På dette steget skal vi komme opp med utfordringene vi tenker hver av disse målgruppene har.

Alle får 15 min til å tenke over og skrive ned utfordringene hver person i målgruppen står i.

Hva sliter dem med? Hvilke problemstillinger står dem mest sannsynligvis ovenfor? Eller hva er det neste de ønsker å oppnå i karrieren?

Når tiden er ute, henger dere utfordringene opp under den målgruppen det gjelder.

PS: En utfordring pr post-it-lapp. Bruk røde/rosa “Post-It”-lapper.

4. Vi stemmer igjen! Denne gangen på utfordringer (5 min)

Gi alle deltakerne 5 klistremerke-stemmer hver og sett klokken på 5 minutter.

Et tips for å gjøre avstemningen enklere kan være å tenke: «Hvilke utfordringer kan vi løse best eller bedre enn andre?

Når dere har stemt ferdig, skal dere ta med de 3-5 utfordringene med flest stemmer og henge dem opp under målgruppene de gjelder.

5. Kom med løsninger på utfordringene (15 min)

Nå skal dere komme på konkrete idéer til innhold, ved å gjøre om utfordringene vi stemte frem i forrige steg til konkrete løsninger.

Hver person skal skrive ned løsninger eller idéer som vil hjelpe målgruppen med den spesifikke utfordringen.

Et tips for å gjøre det enklere å komme på idéer, er å skrive løsningene som “click-baits” eller klikkbare titler på en artikkel eller en film.

Sett klokken på 15 min og skriv ned alle løsningene på problemstillingene dere skrev ovenfor. Heng opp løsningene opp på tavla under de forskjellige utfordringene når tiden er ute.

PS: En løsning pr post-it-lapp. Bruk grønne/blå “Post-It”-lapper.

6. Siste avstemning! «Le Grand Finale» (5 min)

Ved siste avstemning skal dere stemme på hvilke løsninger dere ser er mest interessante og som vil hjelpe målgruppen mest. Hva ville du ha likt å se , høre eller lese om, om du var denne personen?

Alle får 3 stemmer og 5 minutter til å stemme.

Når tiden er ute og øvelsen er over, er det naturlig å bruke de forslagene som fikk flest stemmer.

Vi ender opp med 7–10 idéer etter hvert innholds-sprint

I og med at vi ønsker å publisere en til to artikler i uka, så betyr dette at vi har idéer til innhold de neste 1–2 månedene. Vi vet hva vi skal skrive om, så da er det eneste å gjøre litt research, skrive/produsere og publisere!

Gary Vee har en fin fin modell på hvordan du kan distribuere innholdet du produserer.


Et innholds-sprint er en konstruktiv og effektiv måte å skape nye id´eer på!

I og med av vi noterer og stemmer, så blir det ikke så mye rom for diskusjoner. Da får vi et produktivt workshop hvor det fokuseres på å få konkrete resultater, som er hele poenget med øvelsen. Du som leder Sprintet, bør sette tydelige rammer på hvor mye tid dere skal bruke på å diskutere.

Hvordan kommer du og ditt team på idéer til innhold? Har du noen forslag til hvordan man kan skape innhold og distribuere det på en effektiv og smart måte? Legg igjen en kommentar under med dine idéer og tanker!

Håper denne øvelsen blir like praktisk og livsforvandlende for deg som den er for oss 😊


Et innhold-sprint er, som nevnt tidligere i artikkelen, en øvelse med utspring fra Google Design Sprint. Det finnes flere lignende Sprinter dere kan kjøre i bedriften som kan erstatte “tradisjonelle” møter. Møter består ofte av uproduktiv prat, og der er stor sjanse for at alle ikke slipper til.  Sprintene gjør det mulig for alle å delta i idémyldringen. Du kan kjøre ulike strategi-sprinter fra brand, produkt og business.

Irenge Kazonza

Irenge Kazonza

Irenge Kazonza er CGO og vekstmarkedsfører i Inligo. Han hjelper små og mellomstore virksomheter med vekst- og digital produktstrategi i Inligo. Før han ble med å startet Inligo i 2017, jobbet han i flere år med kundeservice og kompetanse-strategi i tietoEvry, etter å ha studert Forretning og IT-strategi ved Handelshøyskolen i Bodø. Utenom jobb digger Irenge friluftsliv, skape ting, reise og å oppleve arkitektur og forskjellige kulturer. Følg Irenge på LinkedIn eller Instagram (@irekaz).

Abonner og motta siste nytt rett i innboksen din!

Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter

Dette er Vekstmarkedsføring!

I løpet av de siste årene har Vekstmarkedsføring, bidratt til å redefinere målet med digital markedsføring. Her får du forklart litt hva Vekstmarkedsføring er?

Slik skaper du 7 eller flere gode innholdsidéer på 1 time!

Innhold er noe som er veldig viktig i forhold til din jobb, om du er journalist, kreativ leder, Influencer eller markedsfører. Tid og kreativitet er derfor to viktige faktorer når det kommer til å skape engasjerende innhold — uansett bransje.