Nå unge fra 18 år i med Instagram.

Instagram passer perfekt for deg som ønsker å nå unge mennesker fra 18 år og oppover. Slik får du en god start!

Hvor skal man starte med Instagram?

Instagram bikket 1 milliard aktive månedlige brukere på verdensbasis i Juni 2018. Tall fra Q1 2020 viser at det var over 2,5 millioner nordmenn som er aktive av Instagram. 80% av alle som har en Instagram-profil mellom 18 og 29 år.

s6
Bilde: Ipsos SOME-tracker

Det mange ofte glemmer er at sosiale medier hovedsakelig handler om relasjoner mellom mennesker og historiene deres. Det viktigste her er først og fremst å spørre deg selv hvorfor din bedrift eksisterer? Om din bedrift forsvant i morgen, ville noen savnet det?

Å svare på disse spørsmålene og gi svaret et ansikt eller bein å gå på i form av tekst, bilder, video eller lyd er det vi kaller branding, eller merkevarebygging. Merkevarebygging og posisjonering handler om historiefortelling og relasjonsbygging. Det viktigste du bør tenke på først er å bli kjent med denne målgruppen du ønsker å nå som er mellom 18 og 29 år.

Hva skal du fortelle om?

Et eldgammelt skoleeksempel på god innholdsmarkedsføring, som kan benyttes i Instagram var John Deer som var pionerer på innholdsmarkedsføring over 100 år før det ble et hot(!) begrep.

I stedet for å snakke om det de solgte, så lagde de innhold og publiserte jordbruksmagasinet The Furrow. Magasinet skulle gi bønder verdifull innsikt og informasjon som skulle hjelpe dem med livet som bonde. Magasinet ble først publisert i 1895 og er fremdeles i trykk i dag. Også som som digital utgave selvfølgelig.

Hva bryr publikum ser om?

Du må belage deg på å bruke litt tid på å bygge en merkevare. Med millennials (født mellom 1980 og 2001) Generasjon Z (født etter 2001), endres brukeradferden i markedet. Markedet stiller høyere krav til deg som bedriftseier og handler sjelden på grunn av et behov alene.

Folk tar seg god tid på å bestemme seg før de kjøper noe, av mange forskjellige grunner. Tillit er viktig. Tilliten til en merkevare kommer som følge av hva andre sier om produktet eller tjenesten, personlighet, produkt-informasjon som er tilgjengelig, og hva slags sosiale og miljømessige ansvar bedriften tar.

Fem av seks som handler på nett, får sitt første møte med en merkevare via sosiale medier. Når noen har fått en relasjon til deg og ditt selskap, er det enklere å dra nytte av det relasjonsbyggingen gjør i forkant og selge.


Dette var en kort info om hva du bør tenke på når det gjelder en strategi på Instagram og andre sosiale medier. Har du spørsmål om bruk av Instagram og sosiale medier? Kontakt oss, så skal vi hjelpe deg 🙂

Irenge Kazonza

Irenge Kazonza

Irenge Kazonza er CGO og vekstmarkedsfører i Inligo. Han hjelper små og mellomstore virksomheter med vekst- og digital produktstrategi i Inligo. Før han ble med å startet Inligo i 2017, jobbet han i flere år med kundeservice og kompetanse-strategi i tietoEvry, etter å ha studert Forretning og IT-strategi ved Handelshøyskolen i Bodø. Utenom jobb digger Irenge friluftsliv, skape ting, reise og å oppleve arkitektur og forskjellige kulturer. Følg Irenge på LinkedIn eller Instagram (@irekaz).

Abonner og motta siste nytt rett i innboksen din!

Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter

Dette er Vekstmarkedsføring!

I løpet av de siste årene har Vekstmarkedsføring, bidratt til å redefinere målet med digital markedsføring. Her får du forklart litt hva Vekstmarkedsføring er?

Slik skaper du 7 eller flere gode innholdsidéer på 1 time!

Innhold er noe som er veldig viktig i forhold til din jobb, om du er journalist, kreativ leder, Influencer eller markedsfører. Tid og kreativitet er derfor to viktige faktorer når det kommer til å skape engasjerende innhold — uansett bransje.