Mange bedrifter tror at annonser og trafikk alene skal drive salg på nett. Sannheten er disse bedriftene ikke tar hele kundereisen i betrakting for å få maksimalt ut av markedsføringsbudsjettet.
Hva er vekstmarkedsføring?
Vekstmarkedsføring tar opplevelsen en potensiell kunde har med din bedrift via flere kontaktpunkt. Dette kan være via nettsiden, andre nettsider, e-post, annonser, sosiale medier, ditt produkt eller tjeneste, dine kunder eller via dine ansatte.
Vekstmarkedsføring er prosesser og aktiviteter på tvers av fagfelt, salgstrakter og markedskanaler som omhandler hele opplevelsen en ny og en eksisterende kunde har.
I vekstmarkedsføring kombinerer du innsikt, teknisk kunnskap og kreativitet for å optimalisere nettsider, effektivisere markedsføringsprosesser og forbedre digitale produkters og tjenesters evne til å holde på kunder og å skaffe nye kunder, uten å legge mer penger i markedsføring enn du trenger.
AARRR (Acquisition, Activation, Retention, Referral, Revenue)
I vekstmarkedsføring er første fase å identifisere vekstmål og vekstområder med fokus på kundereisen. Kundereisen starter fra en potensiell kunde ser eller hører om deg for første gang til kunden er kunde hos deg.
Etter kartleggingen settes det i gang prosjekter, eller eksperimenter med mål om å skape vekst for det utvalgte vekstområdet i AARRR-rammeverket.
AARRR-rammeverket beskriver de forskjellige fasene i kundereisen og hva du må gjøre for å optimalisere hvert steg. Rammeverket ble skapt av Dave McClure for å gi gründere i Silicon Valley med nærmest null i markedsbudsjett en «oppskrift» på å identifisere kostnadseffektive metoder å skape vekts.
Det fine med rammeverket er at det også kan brukes av etablerte selskap i de fleste bransjer som satser digitalt.
Her beskriver han AARRR-modellen selv:
Vekstmarkedsføring handler om kontinuerlig og hurtig eksperimentering og optimalisering i hver fase av kundereisen, med mål om å finne eller skape de beste metodene for din bedrift i det markedet du opererer i.
AARRR-rammeverket er bare et verktøy som hjelper deg med å identifisere hva du bør gjøre. De fem fasene i AARRR er:
Acquisition/Anskaffelse — Hvordan oppdager folk oss?
Hvordan kan markedet vite at du fins? I anskaffelsesfasen handler det om å være synlig ved hjelp av tradisjonell markedsføring og digital markedsføring som SEO, annonsering sosiale medier, blogging etc.
Activation/Aktivering — Foretar menneskene de handlingene vi vil at de skal?
Et godt førsteinntrykket er kritisk når besøkende lander på nettsiden din eller starter å bruke produktet ditt. Målet for enhver vekstmarkedsfører er å gi en potensiell kunde en aha-opplevelse.
Det er desto mer kritisk at potensielle kunder opplever minimal friksjon under registreringer og betalinger. Dette er der hvor potensielle kunder blir betalende kunder.
Retention/Bevaring — Kommer kundene tilbake?
Kostnaden av å beholde kunder er 1/5 av det er å skaffe nye. Gjør det enkelt for kunder å velge deg neste gang de skal handle.
Referral/Referanse – Liker kundene våre oss nok til å fortelle andre om oss?
Finn ut hvor godt kundene dine liker deg. Bruk de mest fornøyde kundene til å verve venner og bekjente.
Revenue/Inntekt – Tjener vi mer penger per kunde?
Hva er betalingsvilligheten? Kan du få mer ut av budsjettet du har i dag? Hva må du legge vekt på i kundereisen for å maksimere fortjenesten av det du investerer i anskaffelse av nye kunder?
Merk: Vekstmarkedsføring og AARRR er ikke en lineær prosess.
Punktene i AARRR-modellen over er ført opp lineært, men sannheten er at kundereisen i praksis foregår i løkker eller loops.
For en programvare vil en løkke foregå slik at en person kommer fra annonsene dine til å teste en gratisversjon av produktet ditt, før vedkommende endelig konverterer til en betalende kunde.
Om du har en nettbutikk vil loopen foregå slik at du sender en kunde en kupong etter et kjøp for å kjøpe et ekstra produkt. Dette får dem til å gjenta tidligere trinn i prosessen, som er å besøke nettstedet ditt, kjøpe et nytt produkt og motta en ny kupong via e-post.
Når du optimaliserer trakten din bør du vurdere hvor du leder potensielle kunder og allerede kunder i trakten din, og levere nøyaktig det de trenger for å sende dem til neste trinn. Noen ganger betyr det å starte på nytt.
Oppsummert
Vekstmarkedsføring har sitt utspring fra Silicon Valley som en metode tech-gründere bruker til å skape vekst på nærmest uten et markedsbudsjett, men med fokus på kundeopplevelsen i kundereisen. En god strategi for vekst er derfor å avdekke:
- Hvor og hvordan nye kunder finner deg.
- Hvor og hvordan potensielle kunder konverterer/aktiveres til betalende kunder.
- Hvor fornøyde kundene er med deg og det du tilbyr.
- Hvordan du kan bruke kundene dine til å anskaffe flere kunder.
Husk!: Kundereisen er ikke lineær, den går i loops/løkker.
“Growth marketing is removing the boundaries of marketing to enable every aspect of the customer experience to focus on attracting more engaged customers.”
-Mike Volpe, tidligere CMO hos Hubspot.
Kilder:
Drift: https://www.drift.com/blog/what-is-growth-marketing/
Melanie Balker: https://medium.com/@ms.mbalke/aarrr-framework-metrics-that-let-your-startup-sound-like-a-pirate-ship-e91d4082994b
Julian Shapiro: https://www.julian.com/guide/growth/intro
Book en gratis analyse!
Vil du vite mer om vekstmarkedsføring og hvordan dette kan hjelpe deg å oppnå langsiktig og bærekraftig vekst?
Book en ledig analysesamtale med en av våre vekstmarkedsførere! Samtalen tar bare 15 minutter og er helt uten kostnad og forpliktelser.
Etter samtalen skal vi kunne fortelle hva du hvordan vekstmarkedsføring kan hjelpe deg å skape bærekaftig vekst.