Dette er vekstmarkedsføring

Innsiktsbasert markedsføring og optimalisering av digitale produkter og tjenester.

Moderne markedsføring

Moderne markedsføring handler om enhver kontakt en person har med din bedrift. Dette kan være via nettsiden, gjennom annonser, gjennom innlegg i sosiale medier, eller via produktet eller tjenesten bedriften din tilbyr.

Mange bedrifter sliter med å få annonser til å fungere optimalt. En stor grunn til det er at fokuset sentrerer seg på å skaffe nye kunder via betalte kanaler og kampanjer som Google Ads, LinkedIn, Facebook Ads og andre tradisjonelle markedskanaler som TV og radio. Bedriftene har ikke et holistisk syn på sin digitale strategi hvor hele kundereisen er tatt i betraktning.

Vekstmarkedsføring er prosesser og aktiviteter på tvers av fagfelt, salgstrakter og markedskanaler. Her kombinerer man tradisjonelle markedsføringsmetoder med moderne metoder og innsikt. Målet er å maksimere markedsaktivitetenes og produktet eller tjenestens evne til å holde på kunder og skaffe nye kunder uten å bruke mer penger.

AARRR (Acquisition, Activation, Retention, Referral, Revenue)

I Vekstmarkedsføring er første fase å legge en vekststrategi. Da analyseres hele kundereisen og de viktigste områdene som kan påvirke veksten på kort sikt og lang sikt avdekkes. Dermed settes det i gang aktiviteter som kan påvirke veksten positivt ved hjelp av AARRR-modellen.

Jeg må understreke at det ikke fins en “one-size-fits-all”-løsning. Vekstmarkedsføring er en kontinuerlig og rask metodikk som legger vekt på eksperimentering med hensikt om å finne eller skape de beste metodene for den spesifikke bedrift, for å maksimerer avkastningen av investeringene i markedsaktiviteter.

AARRR-modellen for en nettbutikk vil for eksempel være :

  • Acquisition — Å få folk til finne nettbutikken din. Dette er ofte kampanjer og digitale markedsføringsaktiviteter som blant annet SEO, SEM, blogging, betalt markedsføring i sosiale og digitale medier og etc.
  • Activation — Å gi et godt førsteinntrykk av nettbutikken hvor besøkende skjønner hva som selges når de ankommer nettsiden – en aha-opplevelse. Brukeropplevelsen ved registreringer og betaling er også viktig, siden dette er en kritisk fase for et potensielt salg.
  • Retention — Å sørge for at du beholder kundene og at de kommer tilbake til nettbutikken din og handler.
  • Referral – Å få kunder til å skryte om nettbutikken din til sine venner og bekjente.
  • Revenue – Å tjene mer penger per kunde. Det er ofte summen av alle aktivitetene over.

En vekststrategi går ut på å bruke AAR-modellen til å peke på vekstområder og aktiviteter som du bør utføre for å skape bærekraftig vekst for din bedrift.


“Growth marketing is removing the boundaries of marketing to enable every aspect of the customer experience to focus on attracting more engaged customers.” -Mike Volpe, tidligere CMO hos Hubspot.


Det er viktig understreke at Vekstmarkedsføring (Growth Marketing) og Growth Hacking ikke er det samme. Forskjellen er viktig å merke seg. Dette skriver jeg i en ny artikkel.

Kilder:

Irenge Kazonza

Irenge Kazonza er CGO og vekstmarkedsfører i Inligo. Han hjelper små og mellomstore virksomheter med vekst- og digital produktstrategi i Inligo. Før han ble med å startet Inligo i 2017, jobbet han i flere år med kundeservice og kompetanse-strategi i tietoEvry, etter å ha studert Forretning og IT-strategi ved Handelshøyskolen i Bodø. Utenom jobb digger Irenge friluftsliv, skape ting, reise og å oppleve arkitektur og forskjellige kulturer. Følg Irenge på LinkedIn eller Instagram (@irekaz).
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter

📮

Abonner og motta siste nytt én gang i måneden!

Les mer

Hvordan du oppnår høy kundetilfredshet fra start med brukertester.

Testing er noe «alle» bransjer gjør. Enten det er biler, legemidler eller et Stand-up show, så testes konsepter og produkter før de videreutvikles og lanseres, eller eventuelt skrinlegges. Skaff deg viktig brukerdata når du utvikler digitale produkter og tjenester.