Dette er Vekstmarkedsføring!

I løpet av de siste årene har Vekstmarkedsføring, bidratt til å redefinere målet med digital markedsføring. Her får du forklart litt hva Vekstmarkedsføring er?

Moderne markedsføring

Moderne markedsføring handler om enhver kontakt en person har med din bedrift. Dette kan være via nettsiden, gjennom annonser, gjennom innlegg i sosiale medier, eller via produktet eller tjenesten bedriften din tilbyr.

Mange bedrifter sliter med å få annonser til å fungere optimalt. En stor grunn til det er at fokuset sentrerer seg på å skaffe nye kunder via betalte kanaler og kampanjer som Google Ads, LinkedIn, Facebook Ads og andre tradisjonelle markedskanaler som TV og radio. Bedriftene har ikke et holistisk syn på sin digitale strategi hvor hele kundereisen er tatt i betraktning.

Vekstmarkedsføring er prosesser og aktiviteter på tvers av fagfelt, salgstrakter og markedskanaler. Her kombinerer man tradisjonelle marekdsføringsmetoder med moderne metoder og innsikt. Målet er å maksimere markedsaktivitetenes og produktet eller tjenestens evne til å holde på kunder, og skaffe nye kunder uten å bruke like mye penger.

AAR (Acquisition, Activation, Retention)

I Vekstmarkedsføring er første fase å legge en vekststrategi. Da analyseres hele kundereisen og de viktigste områdene som kan påvirke veksten på kort sikt og lang sikt avdekkes. Dermed settes det i gang aktiviteter som kan påvirke veksten positivt ved hjelp av AAR-modellen.

Jeg må understreke at det ikke fins en “one-size-fits-all”-løsning. Vekstmarkedsføring er en kontinuerlig og rask metodikk som legger vekt på rask eksperimentering med hensikt om å finne eller skape de beste metodene, for å maksimerer avkastningen av investeringene i markedsaktiviteter.

AAR-modellen for en nettbutikk for eksempel vil være :

  • Acquisition — Å få folk til oppdage selve nettbutikken. Dette er ofte “typiske” kampanjer og digitale markedsføringsaktiviteter som SEO, SEM, blogging, annonser i sosiale medier og digitale medier, influencere osv.
  • Activation — Å gi et godt førsteinntrykk av nettbutikken hvor besøkende skjønner hva som selges når de ankommer nettsiden – en aha-opplevelse. Brukeropplevelsen ved registreringer og betaling er også viktig, ettersom dette er en kritisk fase for et potensielt salg.
  • Retention — Å sørge for at kunder forblir kunder, kommer tilbake til nettbutikken eller nettstedet ditt og anbefaler deg til sine venner og kjente.

En vekststrategi går ut på å bruke AAR-modellen til å peke på vekstområder og aktiviteter som du bør utføre for å skape bærekraftig vekst for din bedrift.


“Growth marketing is removing the boundaries of marketing to enable every aspect of the customer experience to focus on attracting more engaged customers.” -Mike Volpe, tidligere CMO hos Hubspot.


Det er viktig understreke at Vekstmarkedsføring (Growth Marketing) IKKE er det samme som Growth Hacking. Forskjellen på disse to metodene er viktig å merke seg. Dette belyser jeg i en ny artikkel.

Irenge Kazonza

Irenge Kazonza

Irenge Kazonza er CGO og vekstmarkedsfører i Inligo. Han hjelper små og mellomstore virksomheter med vekst- og digital produktstrategi i Inligo. Før han ble med å startet Inligo i 2017, jobbet han i flere år med kundeservice og kompetanse-strategi i tietoEvry, etter å ha studert Forretning og IT-strategi ved Handelshøyskolen i Bodø. Utenom jobb digger Irenge friluftsliv, skape ting, reise og å oppleve arkitektur og forskjellige kulturer. Følg Irenge på LinkedIn eller Instagram (@irekaz).

Abonner og motta siste nytt rett i innboksen din!

Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter

Dette er Vekstmarkedsføring!

I løpet av de siste årene har Vekstmarkedsføring, bidratt til å redefinere målet med digital markedsføring. Her får du forklart litt hva Vekstmarkedsføring er?

Slik skaper du 7 eller flere gode innholdsidéer på 1 time!

Innhold er noe som er veldig viktig i forhold til din jobb, om du er journalist, kreativ leder, Influencer eller markedsfører. Tid og kreativitet er derfor to viktige faktorer når det kommer til å skape engasjerende innhold — uansett bransje.